Marvin Raaijmakers
Werkplaatschef/Verkoper
Vandaag gewerkt aan de reparaties van een Suzuki SX4 1.6 Exclusive uit 2009, aan een Toyota Avensis 1.8 VVT-i uit 2012 en aan een Volkswagen Golf 2.3 V5 automaat uit 2002.
De Suzuki SX4 was qua onderhoud toe aan een grote beurt, waarbij wij o.a. de motorolie hebben ververst en het oliefilter, luchtfilter, airco interieurfilter hebben vernieuwd. Tijdig vervangen van deze filters verlengd de levensduur van uw auto. Als bijzonderheid had deze auto een storing waarbij het remlampje bleef branden. Dit bleek na storing zoeken een kabelbreuk te zijn van de remvloeistof niveausensor. Waarschijnlijk door midden gebeten door een marter, deze diertjes gaan graag onder de motorkap op een warme motor liggen en hebben de vervelende gewoonte om aan plastic kabels te knagen…
De Toyota Avensis had een lekke linker achterband, deze hebben we proberen te repareren door middel van een banden prop. In veel gevallen is dit een prima en goedkope reparatie om de band weer in orde te maken. Helaas had de spijker de band op twee plaatsen beschadigd en was deze lekke band niet anders te repareren dan de kapotte band te vervangen door een nieuwe band.
De Volkswagen Golf automaat had een zeer lastige storing die we uiteindelijk wel hebben kunnen oplossen, maar dit was een echte zoektocht. Het probleem van deze auto was dat de automaat niet wilde overschakelen van de eerste naar de tweede en derde versnelling bij koude weersomstandigheden. Met als resultaat een auto die de eerste 10 minuten na een koude start bleef hangen in de eerste versnelling en niet harder kon rijden dan 20 kilometer per uur. Zodra de olie van de automaat warmer werd ging de auto wel schakelen en bleef het de rest van de dag ook normaal functioneren. Met behulp van onze uitleesapparatuur konden wij geen elektrisch falende onderdelen vinden, dit maakt het probleem oplossen moeilijker. We zijn begonnen met de automaat olie te verversen en de computer communicatie te controleren. Uiteindelijk bleken de boosdoeners een aantal magneetventielen te zijn (zie bijgevoegde foto). Deze worden elektronisch bekrachtigd om de verschillende versnellingen automatisch in te schakelen. Bij koude weersomstandigheden bleven deze magneetventielen mechanisch ´plakken´ waardoor de auto in de eerste versnelling bleef hangen tot de automaatolie opgewarmd was. Het vernieuwen van deze magneetventielen was uiteindelijk de oplossing. Dit was een erg moeilijk te achterhalen probleem, maar ´de aanhouder´ wint en na een lange zoektocht hebben wij deze storing toch maar mooi weten op te lossen en hebben we er een tevreden klant bij. Dit zijn de reparaties die niet ´standaard´ zijn en voor de nodige frustraties kunnen zorgen, maar des te beter is het gevoel zodra het probleem verholpen is.”